Úvodní stránka / Aktuálně / Využití cloud computingu na základní škole II

Využití cloud computingu na základní škole II

Vybíráme z diplomových prací…

Jaké existují modely cloudových řešení a které z nich se hodí pro školy? Veřejný, soukromý, komunitní a nebo hybridní?

Veřejný cloud

Pod pojmem veřejný cloud si můžeme představit takové služby poskytovatelů, které jsou stejné nebo podobné pro všechny klienty z celého světa. Jde o sdílené služby, poskytované komukoliv, kdo o ně z široké veřejnosti projeví zájem. Typicky si pod těmito službami můžeme představit veřejné e-mailové služby (např. email.seznam.cz, nebo historicky nejstarší cloudovou službu hotmail.com).

Základem veřejného cloudu je obrovský cluster (seskupení volných počítačů, které úzce spolupracují) čítající i stovky tisíc fyzických serverů, nad kterým se budují jednotlivé virtuální stroje. Na rozdíl od privátního (soukromého) cloudu (viz další kapitola) je však postaven nad speciálně navrženým hardware a speciálně upraveném serverovém softwaru. Výpočetní zdroje jsou sdíleny zákazníky.

Soukromý cloud

Problémem veřejného cloudu z pohledu zákazníků je obava o bezpečnost. Společnosti mají strach, že se jejich data nachází „neznámo kde“ a bojí se svěřit data „třetí straně“. Pravda je, že data se v případě veřejného cloudu nachází vždy na konkrétním místě v konkrétním datovém centru poskytovatele, ale tato konkrétní místa se také mohou v různých okamžicích měnit. Řešením je tzv. soukromý (privátní) cloud.

Jde o řešení přímo pro konkrétní subjekt, které je provozováno na vyhrazených prostředcích. Prostředky mohou být buď uvnitř organizace, nebo i mimo ni (v Internetu). Zákazník neztrácí výhodu vysoké škálovatelnosti, má k dispozici jednoduché webové rozhraní, kde si může prostředky jednoduše spravovat, tj. např. samoobslužně vytvářet, konfigurovat i rušit virtuální stroje z webového formuláře. Tyto změny jsou realizovány automaticky bez zásahu administrátorů datového centra.

Pokud porovnáme řešení ve veřejném cloudu a soukromém cloudu, služby veřejného cloudu nemají zpravidla žádné počáteční náklady. S vytvořením soukromého cloudu jsou spojené nemalé počáteční náklady a toto řešení se vyplatí větším společnostem (zpravidla s více pobočkami). Výhodou však jsou možnosti přizpůsobení potřebám zákazníka, které u veřejných cloudových služeb nejsou možné. Příkladem řešení privátního cloudu je Microsoft Private Cloud [18].

Komunitní cloud

Pokud má více různých organizací stejný obor zájmu, budou pravděpodobně požadovat stejné nebo podobné cloudové služby. Komunitní cloud zajišťuje sdílení stejných služeb (většinou odvětvově specifických) více organizacemi. Komunitní cloudy umožňují zvláště malým firmám podílet se na efektech snižování nákladů nebo mít vůbec vysoce kvalitní IT služby. Komunitní cloud se však může uplatňovat i ve státní správě. Příkladem takového řešení je IBM Federal Community Cloud.

Hybridní cloud

Označením hybridní cloud rozumíme spojení dvou nebo více výše jmenovaných typů, tj. veřejného, soukromého nebo komunitního cloudu. Přestože navenek vystupují jako jedno cloudové řešení, uvnitř jde o oddělené části různých typů cloudů navzájem propojených. K čemu to ale může být dobré?

Má-li zákazník vlastní prostředky, které by chtěl v rámci cloudového řešení také využívat, je možné pomocí hybridního cloudu spojit tyto prostředky s částí veřejného cloudového řešení pomocí hybridního cloudu. Např. při běžném provozu mohou být služby realizovány v rámci privátního cloudu a v případě potřeby přesunuty do veřejného cloudu. Problémem hybridních cloudů je však bezpečnost. Bezpečnostní odborníci přiznávají, že na zajištění bezpečnosti tohoto typu cloudu neexistuje žádný jednoduchý recept. Příkladem hybridního cloudového řešení je VMware vCloud Datacenter.

Článek je zveřejněn se souhlasem Bc. Kateřiny Moučkové, autorky diplomové práce CLOUD COMPUTING A JEHO VYUŽITÍ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE

O Gamba Robert

Gamba Robert
Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obor učitelství matematika-fyzika. Pracoval ve státní správě na pozici ředitele školského úřadu a vedoucího odboru školství krajského úřadu. Stál na počátku zavádění informačních technologií ve školství, dlouhodobě se věnuje problematice rozvoje lidských zdrojů a celoživotnímu vzdělávání. Je autorem řady úspěšných projektů z této oblasti (RISA Liberec, TECHYes, Trojlístek, Triangl,...) a studií z oblasti školství. Mezi jeho oblíbené aktivity patří vzdělávání dospělých, kolo a běžky.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek