Úvodní stránka / Aktuálně / Patří plánování na školu, co myslíte?

Patří plánování na školu, co myslíte?

Na tuto otázku si raději odpovíme hned – patří! Základem správného fungování školy je kvalitní systém plánování. V čele každé organizace stojí management, v případě školy nebo školského zařízení to je vedení školy. Tuto skupinu tvoří pochopitelně ředitel, zástupce ředitele, u větších škol potom zpravidla pracovník pro ekonomiku školy, další zástupci ředitele (podle struktury organizace pro první nebo druhý stupeň, pro praktický nebo odborný výcvik, pro odborné nebo teoretické předměty, pro mimoškolní činnost). Dále, a to by mělo být dobrým zvykem, výchovný poradce, koordinátor pro prevenci sociálně patologických jevů, případně speciální pedagog atd.

Již z tohoto prvního výčtu plyne jedno důležité ponaučení. Proces plánování není pouze věcí samotného ředitele, ale měl by být v dobém slova smyslu kolektivní záležitostí, kde v týmu jsou jednotlivé role a s tím související zodpovědnost jednoznačně rozděleny. Pochopitelně tak, že odborně jsou jednotlivé úseky svěřeny těm, komu jsou odborně nejbližší. Chceme-li proto hovořit o plánování v oblasti informačních a komunikačních technologií, pak by nutně součástí týmu měl být také ICT koordinátor.

Problematika informačních a komunikačních technologií se stala součástí běžného života školy. Prostupuje nejenom výchovou a vzděláváním (tady zásadní roli v případě mimopražských škol sehrává v současné době projekt EU peníze školám), ale zasahuje do běžné komunikace a také do řízení školy. Jedná o oblast finančně poměrně náročnou, stáváme se profesně stále více závislí na její spolehlivosti, tempo jejího vývoje vpřed je velmi vysoké. Podtrženo a sečteno, chceme-li obstát – v tomto případě být dostatečně vpředu a chovat se efektivně (zejména s ohledem na stále se tenčící objemy veřejných rozpočtů), smysluplnému pohledu vpřed, a tedy plánování, se rozhodně nevyhneme.

Dovolíme si připomenout, že dlouhodobou strategií společnosti ITveSkole.cz je komplexní pomoc našim klientům. Je nám jasné, že po na mnoha školách překotné realizaci projektu EU peníze školám se potřebujete zastavit a učinit jistou rekapitulaci. Kdo s námi hovořil na našich konferencích, jistě si vzpomíná na naši dobrou radu: „Ve chvíli, kdy v rámci projektu EUpeS žádáte na školách o dotaci, nejste ostatním školám soupeřem. Podmínky jsou takové, že prostředky, které požadujete, jsou vpodstatě nárokové. Stačí splnit pouze velice snadná formální kritéria. Soupeřem se stáváte v okamžiku, kdy začnete sklízet ovoce své práce…“ A ten okamžik právě nastal.

Připravili jsme proto pro vás pomůcku pro tvorbu ICT plánu na škole. Je k dispozici volně na našich stránkách v sekci ICT a vše kolem/ICT plán školy. Po registraci vás tento nástroj provede nezákladnějšími kroky plánováním v informačních a komunikačních technologiích na vaší škole. Vše jsme pro vás připravili tak, abyste si kolem sebe mohli udělat „pořádek“ a rozmysleli se, kudy se vydat dál. Pro vaše snažení máme připraveno navíc vzdělávání zaměřené na tvorbu ICT plánu. Kurz Jak plánovat rozvoj ICT na naší škole je akreditován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pod č.j. MSMT 20340/2013-1-432 ze dne 21. 6. 2013.

Jestli jste vydrželi číst článek až do konce, máme pro vás připraveno malé překvapení. Zajímá vás, kolik dětí budete mít v nejbližších letech na škole? Pak si stáhněte jednouchou pomůcku (je přiložena na konci článku), kde si velmi jednoduše budete moci podle typu školy navolit potřebné údaje. Upozorňujeme, že jedná o suchá statistická data zprůměrovaná za celou republiku. Ta se mohou pro jednotlivé kraje a regiony někde i výrazně lišit. Tabulka také nepočítá s tím, jak se jako škola budete chovat. Zda budete pasivní anebo naopak, zda přesvědčíte rodiče, aby zapsali své dítě právě na vaší školu. Při rozjímání nad demografickým vývojem vám přejeme, abyste patřili mezi ty aktivní.

Jednoduchá pomůcka pro plánování ve škole: Plánovací pomůcka

Tým ITveSkole.cz

O Gamba Robert

Gamba Robert
Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obor učitelství matematika-fyzika. Pracoval ve státní správě na pozici ředitele školského úřadu a vedoucího odboru školství krajského úřadu. Stál na počátku zavádění informačních technologií ve školství, dlouhodobě se věnuje problematice rozvoje lidských zdrojů a celoživotnímu vzdělávání. Je autorem řady úspěšných projektů z této oblasti (RISA Liberec, TECHYes, Trojlístek, Triangl,...) a studií z oblasti školství. Mezi jeho oblíbené aktivity patří vzdělávání dospělých, kolo a běžky.

Zanechte komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek