Úvodní stránka / Vzdělávání ITveSkole, o.p.s. / Inspirace učitele (listopad – prosinec 2013)

Inspirace učitele (listopad – prosinec 2013)

Co je INSPIRACE učitele?

Je nový on-line časopis zdarma zasílaný Vám učitelům základních a středních škol. Základním cílem časopisu je informovat Vás o novinkách a zajímavostech ze světa vzdělávání. INSPIRACE učitele Vám nabídkou zajímavých zpráv a odkazů pomůže ve Vaší praxi.

Vybíráme z časopisu…..

Víte, že existuje program, ve kterém můžete zdarma získat některé výukové pomůcky, školní potřeby, hry či vstupenky do kin, divadel a zoo?

Školní recyklační program Recyklohraní, podporovaný MŠMT, tyto možnosti přináší, a navíc žákům rozšiřuje znalosti v oblasti třídění a recyklace odpadu. Věděli jste například, že ze starých baterií se mohou vyrábět některé složky krémů na obličej? Nebo že díky recyklaci jednoho mobilu se nevyprodukuje až 56 kg nebezpečného dopadu, který by vznikl při jeho výrobě? I takovéto věci se žáci dozvědí prostřednictvím výukového programu. Na stránkách Recyklohraní můžete plnit zadané úkoly, na jejichž základě vznikají často zajímavé výstupy, dále zde můžete sdílet své nápady pro výuku a samozřejmě se i přihlásit do programu či soutěže o Ekoučitele roku.

Aktuální obraz vzdělávání při přechodu na střední školy

S usednutím všech nových žáků do školních lavic, tedy s definitivním uzavřením přijímacího řízení na střední školy, a po získání dodatečných informací o ZŠ, z nichž uchazeči přicházeli, i SŠ, na něž byli přijati a kam nastoupili, bylo možné dokončit také výzkum prováděný v letošním roce společností Scio a zabývající se právě tím, co se lze dozvědět o českém vzdělávacím systému při přechodu žáků ze základních na střední školy. Zjištění z tohoto výzkumu mohou být přínosná jak pro žáky a jejich rodiče, tak pro ty, kdo mají či budou mít vliv na budoucí podobu vzdělávání u nás. Zde jsou v bodech některé z těchto závěrů:

  • Přísnost známkování na ZŠ se značně liší a ze známek je možné zjistit jen málo o tom, jak žáci u přijímacích zkoušek uspějí v předmětovém testu připraveném nezávislým subjektem.
  • Test obecných studijních předpokladů (OSP) lépe vypovídá o osobních schopnostech jednotlivců a kompenzuje vliv konkrétní školy. Zatímco při testech z matematiky a českého jazyka rozdíly mezi jednotlivými ZŠ ovlivňují výsledky přibližně z 12 %, při testu OSP jsou výsledky rozdíly ovlivněny jen z 8 %.
  • Gymnázia nejsou v míře naplněnosti kapacity překvapivě na prvním, ale až na třetím místě, předběhla je lycea nebo školy s veterinárními a některými technické obory. I mezi čtyřletými gymnázii lze najít taková, která jsou naplněna méně než z poloviny. Jedná se většinou o školy v menších městech v odlehlých částech regionů. Nejméně jsou naplněny textilní a oděvní obory a ještě méně pak ekologické obory.
  • Nejlepší studijní přepoklady mají uchazeči zapsaní na gymnázia. Přesto existují i taková, na něž nastoupili žáci s významně nižší úrovní studijních předpokladů. K podobné diferenciaci dochází i mezi školami s technickými obory. Jednou z pravděpodobných příčin rozdílů je konkureční boj o stejné uchazeče.

Podrobnou zprávu si můžete přečíst zde.

Zdroj: Scio, Vybraná zjištění z přijímacích zkoušek Scio 2013, tisková zpráva

Celý časopis k dispozici zde.

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek