Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Rozmach mobilních zařízení dává zabrat školním sítím

Rozmach mobilních zařízení dává zabrat školním sítím

Většina školních sítí v USA je uzpůsobená k tomu, aby zvládala jeden počítač na pět žáků (a co teprve v ČR:). Žijeme ale v době, kdy téměř každý žák má svoje vlastní zařízení, s nímž by mohl ve škole pracovat.

Než začnou školy nakupovat tablety a zavádět politiku BYOD (Bring Your Own Device, přines si vlastní zařízení, pozn. překl.), měly by zajistit, aby zastaralé školní sítě dokázaly zvládat nápor nových zařízení a umožnily přístup pro všechny studenty.

Většina školních sítí je programovaná k zvládnutí jednoho počítače na pět studentů – takový cíl byl nastaven americkým ministerstvem školství v polovině devadesátých let. Jak ale většina z nás ví, tyto parametry již nejsou dostačující, vzhledem k rostoucí oblibě modelu 1:1 (1 zařízení na 1 žáka), jak popisuje Denise Atkinson-Shorey, projektová ředitelka CoSN (Consortium for School Networking), agentury zabývající se podporou a rozvojem v oblasti vzdělávání K-12 (rozsah prvního a druhého stupně vzdělávání, pozn. překl.).

Školní sítě taktéž původně nebyly navrženy pro audiovizuální obsah či online projekty, na kterých pracuje třeba celá třída 25 žáků zároveň. “Takové množství uživatelů znamená velký rozdíl a je důvodem, proč sítě zpomalují,” říká Denise. “Jedná se o jiný model sítě, který je také nákladnější.”

Ne jedno, ale třeba i 3 zařízení na studenta

Potřeba lepšího připojení vzrůstá se zaváděním politiky BYOD, která umožňuje studentům, aby si do školy přinesli i více než jeden přístroj. „Často se dostáváme do modelu 3:1, kdy si studenti do školy nosí notebook, tablet i smartphone, přičemž občas připojují všechny přístroje najednou,“ říká paní Atkinson-Shorey.

Ve školách v oblasti Mountain Brooks – příměstském okresu poblíž Birminghamu v Alabamě – si mohou studenti přinést svůj vlastní přístroj, případně jim jsou poskytnuty školní Chromebooky, iPady a tablety s Windows. V této oblasti jsou zavedeny tři bezdrátové sítě: jedna pro hosty, jedna pro mobilní zařízení a jedna pro pevné přístroje. Technici také zavádějí nový firewall pro regulaci rychlosti internetu, který je zásadní zejména během online testování.

“Naší filosofií je zapojit studenty do všech typů technologií, aby byli schopni se orientovat v každé z nich,” říká Donna Williamson, vedoucí technička ve školách Mountain Brooks, která je zároveň členkou vedení ve výše zmíněného sdružení CoSN. “Nesnažíme se testovat zařízení, ale schopnosti studentů.”

V roce 2010 proběhlo v oblasti Mountain Brooks testování sítí. V návaznosti na to se zde začalo s modernizací infrastruktury a bezdrátového připojení. V rámci úspor byla starší zařízení přesunuta do částí školy, kde jsou méně využívaná. Celá modernizace bude dokončena tento rok s cílem, aby v každé třídě bude připojení na internet dostupné 25 až 30 studentům najednou. Celý projekt bude stát kolem 1 milionu dolarů, popisuje Williamson.

Zajisti přístup rovná se nížit socioekonomické rozdíly

Ostatní okresy modernizují infrastrukturu a zavádí politiku 1:1 za účelem zmenšení rozdílu v přístupu k digitálním technologiím. Spartanburgský školní okres 3 v Glendale, Jižní Karolíně, je venkovská oblast s 3 000 studenty, z nichž se 70 % nachází pod hranicí chudoby. Do konce letošního roku budou mít všichni od čtvrté třídy až po maturitní ročník tablet Dell Latitude s Windows 8. “Cítili jsme, že je potřeba dát studenům do rukou přístroje, díky kterým se jejich možnosti, co se týče her, vyrovnají zbytku země,” vysvětluje Eric Levitt, pomocný vedoucí instruktáže.

Minulý leden byly zmodernizovány bezdrátové sítě ve všech školách okresu tak, aby vyhovovaly politice 1:1 s možností připojení v každé třídě. Část nákladů pokryl fond eRate.

Ačkoli byl zmíněný projekt v okresu plánován dva roky, vyskytly se nečekané problémy. Ještě na počátku letošního roku měla v některých třídách zařízení problém připojit se k bezdrátové síti a místo toho se snažila připojit k sítím v jiných třídách. Oblastní technologický ředitel proto omezil místa, ve které zařízení naleznou danou síť.

“Musíte mít plán pro nejhorší scénář, co se s technologiemi může stát, a to ještě předtím, než dorazí” říká Elders.“Až zde budou tablety, nebudete mít čas soustředit se na zlepšování infrastruktury. Budete řešit zařízení samotná a úspěšný rozjezd.”

Zdroj zde a zde.

Přeložila Aneta Bernardová

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek