Úvodní stránka / Aktuálně / Projekt TRIANGL: Podpora zájmu žáků o přírodovědné obory ve Středočeském kraji

Projekt TRIANGL: Podpora zájmu žáků o přírodovědné obory ve Středočeském kraji

Projekt TRIANGL: Podpora zájmu žáků o přírodovědné obory ve Středočeském kraji

Bez n‡zvu-1

Z pohledu stavu společnosti a dlouhodobě přetrvávajících rozporů mezi orientací dětí a mládeže na studium a skutečnými potřebami práce, se podpora zájmu dětí o technické, přírodovědné obory, o tradiční řemesla apod. stala v posledních letech celospolečenským tématem. Není proto divu, že je tato problematika pevnou součástí aktivit naší společnosti, prolíná její činnost a navenek se projevuje realizací konkrétních kroků.

Jedním z nich je Projekt TRIANGL: Podpora zájmu žáků o přírodovědné obory ve Středočeském kraji, který si klade za cíl zvýšit zájem žáků základních škol Středočeského kraje a přírodovědné obory. Do projektu je zapojeno 12 základních škol z kraje, aktivitami bude podpořeno téměř 900 žáků a 60 pedagogů.

Děti v rámci projektu besedují s vědci, účastní se exkurzí do vědeckých ústavů a seminářů zaměřených na ochranu duševního vlastnictví.  A co je nejdůležitější, aktivně se zapojují do projektových dní z chemie a fyziky.

Realizaci projektových dní z fyziky má ve své kompetenci sekce vzdělávání společnosti BOXED. Na školách jsou organizovány pro žáky 7., 8. a 9. ročníků formou badatelského způsobu vedení výuky. Celé dopoledne, kterému je program vyhrazen, probíhá s podporou moderního školního experimentálního systému Vernier a výsledky měření jsou zpracovávány na tabletech. Do vlastního průběhu fyzikálních pokusů navíc autoři projektového dne zařadili také e-learning, který si úspěšně razí cestu spíše do středních a vysokých škol, na základních školách se s ním setkáváme velmi zřídka. Jak se ale ukazuje, systém, známý na základních a středních školách jako iTřída, může najít velmi dobré uplatnění i ve výuce fyziky na malé základní škole. V tomto prostředí žáci absolvují vstupní test, díky němu obdrží pracovní listy, pokyny pro práci a některé další užitečné informace.

V době, kdy máme polovinu projektu za sebou, je možné bilancovat. Spontánní jsou reakce některých dětí a je zřejmé, že zvolená tématika dopadla na úrodnou půdu. Za všechny uvádíme sdělení, které jsme získali od Báry Hanzlové, žákyně 9. ročníku Základní školy ve Strančicích, kde aktivity projektu Triangl proběhly v listopadu loňského roku:

„Ve dnech 6. -11. 11. se naše škola zúčastnila akce Triangl. Akce byla velice zajímavá a poučná. Jako první byla chemie pro 8. a 9. třídu. Při chemii jsme dělali pokusy s moukou. Zkoumali jsme, v jaké mouce je lepek a v jaké ne. Filtrovali jsme kapalinu a nakonec jsme si vzali papír a obtiskli tam svou ruku, postříkali jsme ninhydrinem, dali jsme to pod horkovzdušnou pistoli a obtisk se zabarvil.

Další přednáška byla o duševním vlastnictví, na kterém byla 7., 8. a 9. třída. Bylo to velmi zajímavé a k ponaučení.

Třetí a to poslední přednáška byla o fyzice, na kterém byla také 7., 8. a 9. třída. Ze začátku jsem se toho obávala, jelikož fyzika není moje silná stránka, ale nakonec mě to bavilo. Byli jsme rozděleni do skupin a každá dostala za úkol něco jiného. Naše skupina zjišťovala, jaké barvy nejvíce pohlcují světlo a která naopak světlo vyzařují. Také jsme zjišťovali, jaké barvy omítek se nejčastěji používají v jiných zemích. Další skupina zkoumala průsvitnost oken. Kolik světla prosvítí do bytu, když máte před oknem strom nebo dům, nebo když je to okno špinavé. Třetí skupina zkoumala rozpustnost ledu. Ten to pokus byl náročný, povedl se až na potřetí. Nakonec se to povedlo a výzkum prokázal, že v kádince s osolenou vodou po rozpuštění ledu je nahoře u hladiny menší teplota, než u dna. Přitom v obyčejné vodě to bylo tak, že dole byla teplota menší než na povrchu. Čtvrtá skupina zkoumala na jaký proud a napětí se rozsvítí žárovka. Žáci na ampérmetru měřili hodnoty proudu, ty potom zapsali a vyhodnotili. Poslední skupina dostala za úkol změřit, kde uniká nejvíce tepla v domech a jak se tomu dá zabránit, aby teplo neutíkalo. Všechny přednášky se mi moc líbily a těšíme se na další podobné projekty.“

 

TRIANGL:  Podpora zájmu žáků o přírodovědné obory ve Středočeském kraji, reg. číslo CZ.1.07/1.1.32/02.0105 – OP VK

Projekt je realizovaný v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a spolufinancovaný z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky

O Jiří Pešan

Jiří Pešan

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek