Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Můj rok s Google Apps

Můj rok s Google Apps

Před rokem v květnu jsem se odhodlala a zaregistrovala pro školu GoogleApps. A než jsem se rozkoukala, tak je rok používání za mnou. Tak pár velmi subjektivních postřehů.

Postřeh první – správa GA

Musím se hodně, hodně učit.

Stále je toho víc, co nevím, než toho co vím a stále se něco děje a mění. Prostě cítím, že jsem stále na začátku. Zvládám něco málo základního nastavení a hromadné zakládání uživatelů, ale na druhou stranu je celé nastavení tak snadné, že není problém cokoli nastavit s pomocí nápovědy.

Pro jednodušší zapamatování jsem pro  přihlašování využila stejná uživatelská jména jako ke školní síti rozšířená o doménu. Uživatele člením hlavně do základních skupin učitelé a žáci a žáky dále po třídách. Pro skupiny mám založené skupinové maily, které se mi mimořádně osvědčily. Vzhledem k základní škole a věkovým limitům mají G+ povolené jen učitelé.

Postřeh druhý – žáci a GA

Abych se sama naučila s GA pořádně pracovat, tak jsem začala tento rok od žáků. Prostě jsem to udělala přesně opačně, než je asi obvyklé.

V hodinách informatiky GA používám docela masivně. Takže jsem si otestovala, že žáci s nimi rozhodně problémy nemají. Filosofii sdílení a spolupráce dostanou žáci do krve velmi rychle. Trošku jsem se snažila o takovou záškodnickou činnost, protože řada žáků už teď má tendenci odevzdávat své práce sdílením a doufala jsem, že se tak GA dostane i k učitelům. Tak se k mé radosti i stalo, takže někteří kolegové získali povědomí tímto způsobem.

Využívala jsem vlastně všechny základní aplikace (mimo tvorby formulářů). V různých třídách a ročnících jsme používali mail, tvorbu textových dokumentů, tabulek, prezentací a nákresů a také map. Něco samostatně, něco sdíleně. Použili jsme i účet na YouTube a blog na Bloggeru. Zkusili jsme i některé aplikace do GA dodat (Coggle a PowToon).

Co mne zlobilo, byla hesla a sklerotici v žákovských řadách. Když si nepamatují hesla, tak je to opravdu peklo. Trošku pomohla až mnou nastavená hesla typu Jsemtrouba. Heslo Jsemtrubka. ovšem neprošlo, protože  někteří psali trubku s „p“. Naopak v některých třídách jsme GA využívali tak intenzivně, že žáci nakonec nevěděli hesla ke svým účtům na školní síti a používali hosta, protože jim na všechno stačilo přihlášení do GA. Pak si vyberte!

Pro žáky GA zcela pochopitelné a průhledné. Automatické ukládání silně návykové. Využití chatu ke spolupráci najdou rychle sami.

Postřeh třetí – výuka s GA

Pro mne se GA staly naprosto nepostradatelným pomocníkem. Hodně v informatice (i když si přiznejme, že třeba práce v textovém dokumentu neposkytuje až takový komfort jako jakýkoli instalovaný kancelářský balík), hodně i v jiných předmětech. Využívám je i pro pro „class management“, prostě přehledy známek, žáků, peněz apod.  Aplikace GoogleDrive je to první, co instaluji na jakýkoli stroj, který používám – PC, NB, mobil i iPad. Dnes už mám na GoogleDisku svá kompletní školní materiály a „nosím“ je všude se sebou. Neuvěřitelná pohoda!

S čím jsem se hodně skamarádila, a bez čeho už si nedovedu některé věci představit, jsou scripty.  Ty jsou pro mne opravdu neocenitelným pomocníkem. Ušetří spoustu času a velmi zpřehlední odevzdávání prací, ubylo handrkování s tím, kdo co a kam poslal. Především a hlavně Doctopus na distribuci materiálu žákům a jeho hodnocení, Goobric na rozsáhlejší hodnocení prací a Yet Another Mail Merge a Autocrat na hromadné rozesílání mailů. Občas využívám i Floobaru, ale nepíšu vhodné testy příliš často. Nevýhoda je snad jen to, že si žáci velmi rychle zvyknou na zaslání výsledků mailem, a někteří o něj i stojí. Čas investovaný do zvládnutí scriptů se mi mnohonásobně vrátil.

Sdílený disk je skvělá věc. Výuka s GA je pohoda a při využití scriptů je to ještě lepší.

 

Zdroj: RNDr. RAMBOUSKOVÁ, Jitka. Co jsem vyzkoušela [online]. [cit. 18.6.2014]. Dostupný na WWW: http://www.cojsemvyzkousela.cz/

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek