CZ.1.07/1.1.32/02.0105
V úterý 7. 10. 2014 se na půdě Štefánikovy hvězdárny v Praze na Petříně sešli účastníci 2. setkání členů partnerské sítě projektu Triangl, který je zaměřen na podporu zájmu žáků o přírodovědné obory ve Středočeském kraji.
V úvodu semináře pan Mgr. Jakub Rozehnal, ředitel hostitelské instituce, představil aktivity hvězdárny, které tato příspěvková organizace města Prahy nabízí školám. „Návštěva hvězdárny se může stát atraktivním doplňkem výuky na všech typech škol od mateřských po vysoké. Návštěva školní skupiny je možná po předchozí telefonické rezervaci. Školní programy nabízíme především ve všední dny mimo otevírací dobu, po dohodě je ale možno i jinak.“ sdělil pan ředitel přítomným. Dále představil velmi zajímavou aktivitu, tzv. Astrobus. „Hvězdárna na objednávku nabízí program Astrobusu pro školy v přírodě či jiné školní akce. Služba zahrnuje výjezd dvoučlenné posádky spolu s mobilními dalekohledy a projekční technikou do místa konání.“ Po této přednášce účastníci semináře shlédli filmový dokument určený pro žáky 6. a 7. tříd základních škol. Úvodní blok semináře, který se cíleně věnoval právě Štefánikově hvězdárně v Praze, byl zakončen zajímavou prohlídkou prostor hvězdárny. Došlo pochopitelně i na návštěvu pozorovacích kupolí. Bohužel, vzhledem k ne příliš příznivým povětrnostním podmínkám, bylo možné pozorovat jen Petřínskou rozhlednu. Jak pan ředitel trefně poznamenal „Vhledem k tomu, že se nacházíme v rušném městě, kde podmínky pro sledování oblohy nejsou nejlepší, je nejčastěji pozorovaným objektem na obloze právě Petřínská rozhledna.“
Po krátkém občerstvení spojeným s prohlídkou stálé expozice hvězdárny se účastníci semináře věnovali pracovní části programu. V jeho úvodu pan Marek Fiala představil vzdělávací program Kapesní laboratoř. Jde ve své podstatě o metodický návod, jak mobilní dotyková zařízení, tablet nebo chytrý mobilní telefon, využít pro měření různých veličin bez použití dalších složitých technologií. Navázal tak na jedno z klíčových témat celého projektu, měření základních fyzikálních jevů prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií. Častým steskem pedagogů, který provázel projektové dny z fyziky, byla právě nemožnost si použité demonstrační přístroje do školy pořídit. „Využití senzorů, které má každý tablet uvnitř nainstalován, představuje cestu, jak elegantně tento problém obejít“. Je třeba dodat, že vzdělávací program má schválenu akreditaci Ministerstvem školství a společnost BOXED jej nabízí v rámci svých vzdělávacích aktivit.
V následujícím bloku pak vystoupil pan Robert Gamba, manažer projektu Triangl. Pro úplnost krátce zopakoval cíle projektu, klíčové aktivity, zdroje financování apod. Skvělou informací byla skutečnost, že nejsložitější část projektu, celkový počet podpořených žáků, je již splněna. „V rámci přípravy projektu jsme si vytkli, že oslovíme 898 žáků. Vycházeli jsme z velikosti původně přihlášených škol.“ vysvětlil problém Robert Gamba. „To se však díky poměrně dlouhé schvalovací proceduře změnilo a my do projektu zařadili školy jiné, ale výrazně menší. Měli jsme vážné obavy, abychom svého závazku dostáli, ale podařilo se. K dnešnímu dni se našeho projektu zúčastnilo 1 044 žáků!“.
V úplném závěru potom došlo na představení komunikačních prostředků projektu. „Projekt k dnešnímu dni využívá kromě tradiční elektronické pošty dva základní prostředky – portál projektu triangl.dumy.cz, kde lze nalézt základní informace o projektu, a portál www.dumy.cz, kde jsou zatím sdíleny metodické materiály z fyziky.“ uvedl tuto část vystoupení Robert Gamba. „Jde však o komunikaci pasivní a my dnes máme k dispozici vhodnější možnosti“. Projekt chce jít s dobou, proto nad rámec původního závazku poskytne školám pro interní komunikaci cloudovou aplikaci vystavěnou na bázi Microsoft SharePoint. Prostřednictvím této aplikace budou účastníci projektu komunikovat, mimo jiné bude využita pro tvorbu sborníku projektu. Prostředí bude použito i pro následnou komunikaci nově se vytvářející partnerské sítě základních škol a vědeckých ústavů, bude sloužit pro vzájemnou nabídku vzdělávacích aktivit i jiných forem partnerské spolupráce.
Další významnou akcí bude závěrečná konference projektu, která se uskuteční 3. prosince v Lannově vile v pražské Bubenči, reprezentačním prostoru České akademie věd.