Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Te@chthought – zdroj inspirace pro učitele

Te@chthought – zdroj inspirace pro učitele

Máme tu 21. století, období výrazného pokroku v oblasti technologické vědy. Období, které nás neustále nutí využívat moderní technologie nejen v normálním životě v každodenních situacích, ale i ve výuce. Ti pedagogové, kteří „nejdou ruku v ruce“ s vývojovými trendy (a tím není míněno pouhé promítání prezentace v hodinách) se tak mohou dostávat do nepříjemných situací, kdy jejich výklad bude podle žáků rutinní, nudný a nepoutavý. Nic nemůže být pro pedagoga těžšího než získání pozornosti žáků a její udržení.

Kdo dneska stojí o monotónní výklad pedagogů a psaní poznámek do sešitů? Děti jsou čím dál náročnější. Skoro každé dítě má počítač, mobilní telefon či dokonce tablet, který nosí do školy a o přestávkách se ničemu jinému nevěnují. Svůj zájem soustřeďují na videa, hry, různé články na internetu, jejich komentování a „lajkování“. Učitelé i rodiče si stěžují, že děti “nic jiného nezajímá, nečtou knížky, neučí se, jenom sedí u počítačů“. Ano, děti opravdu tráví většinu svého času s telefony nebo počítači, což se někomu může zdát nesprávné, ale i přesto (nebo právě proto) mohou tyto technologie pomoci v jejich vzdělávání. Důležité je ovšem vědět, jakým způsobem toho docílit.

Metodický blog angličtináře Terryho Heicka z Louisville v Kentucky Te@chthought informuje o spoustě zajímavých výukových postupů, aplikací, evaluačních nástrojů využitelných ve výuce, které mohou ovlivnit přístup žáka k učení. Terry Heick jako učitel, vizionář a inovátor má zkušenosti s výukou na dnešních školách a nesouhlasí s tím, když se učitelé moc vážou k osnovám a nepostupují podle potřeb žáků. Když je malá pozornost věnována kritickému myšlení dětí, jejich zvědavosti a vlastnímu projevu.

Podstatu přístupu Te@chthought charakterizuje výzkum Jackie Gerstein (User Generated Education), který se zabýval tím, co studenti očekávají od pedagogů, jinak řečeno, jaký by měl být učitel jako profesionál (9 Roles For The Teacher That Leads). Z výsledků vyplynuly tyto základní role: Process Facilitator (podněcovatel výukových aktivit), Lead Learner (čelný učitel dávající najevo, jak se sám pořád učí), Safe Environment Manager (ochránce bezpečného prostředí ve škole i online), Relationship Enabler & Builder (budovatel mezilidských vztahů), Technology Tutor (poradce pro využití technologií), Tour Guide Of Learning Possibilities (pomocník při výběru vzdělávacích možností), Facilitator Feedback (poskytovatel zpětné vazby), Normalizer (usměrňovatel příliš ambiciózních nápadů), Resource Suggester (navrhovatel výukových zdrojů/materiálů).

0

Další nosnou myšlenkou blogu Te@chthought, je vhodné výukové využití videí. V článku How To YouTube Your Classroom se mimo jiné píše, že YouTube navštíví měsíčně více jak 1 miliarda lidí z celého světa a stále více jich sem svá videa také vkládá, což nám zprostředkovává obrovský zdroj zajímavostí z různých míst. Proto, pokud se učitel nebude ostýchat a zpestří výuku videem (například právě z YouTube) a následnou diskuzí o něm, může být hodina daleko přínosnější než pouhé čtení z učebnice. Jiným nápadem, se kterým se zde setkáme, je sdílení informací s rodiči, kteří tak mohou být neustále v obraze o tom, co by se ve škole mohlo dělat.

Te@chthought nabízí podporu hlavně učitelům, kteří chtějí jít s dobou a do výuky přivést nové metody a trendy. Obsah je rozdělen do několika kategorií: učení, vyučování, technologie, aplikace, tablety, kultura, sociální média. Všechny tyto kategorie nás seznamují s mnoha názory a radami, které mohou ovlivnit přístup k samotnému vyučování.

Celý blog je prostoupen skutečnými příklady práce studentů a ukázkami nejlepších bezplatných vzdělávacích aplikací, tříděnými podle věku. Jsou zaměřené například na biologii, jazyky (slovní zásobu, gramatiku) nebo matematické schopnosti. Učitelé mohou vyzkoušet cokoliv od základního aritmetického a pravopisného cvičení až po průzkum vesmíru a historii. Třeba aplikace Math Training for KIDS (pro Android), která je i v češtině a zdarma ke stažení, se dá využít na prvním stupni. Děti si tak zábavnou formou procvičí základní matematické operace. Žáci na nich mohou pracovat i doma na svých tabletech. Kreativitě se meze nekladou. Pedagogům jsou také prostřednictvím tohoto blogu nabízeny různé výukové strategie a přehled celkového vývoje a modernizace školství hlavně v zahraničí.

Internet a počítač lze nyní považovat za základní vybavení každého žáka. Může být dobrým pomocníkem a leckdy i práci obohatí, tak proč jej nevyužít?

Zdroj: STARÁ, Kristýna. Te@chthought – zdroj inspirace pro učitele. Metodický portál: Články [online]. 05. 03. 2015, [cit. 2015-03-05]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/19715/TECHTHOUGHT-–-ZDROJ-INSPIRACE-PRO-UCITELE.html>. ISSN 1802-4785.

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek