Úvodní stránka / Vzdělávání ITveSkole, o.p.s. / Zamyšlení nad přínosem on-line webinářů

Zamyšlení nad přínosem on-line webinářů

laptop-425826_640Již od doby, kdy se zaváděly počítače do škol, jsem slýchávala hovořit odborníky o renesanci programovaného učení. S rozvojem nových technologií se světu nabízely automaticky i nové možnosti ve vzdělávání a programované učení opřené o behaviorální teorii tak dostalo nový rozměr. Přitom teorie programovaného učení i jeho metody vycházely z kritiky tradiční školy. Pojmy jako převrácená třída, práce ve výuce s vlastními technologickými zařízeními a digitální demence, jsem se dověděla až z on-line webinářů. Na on-line webinářích se také hodně hovořilo o úloze učitele v on-line výuce. Dříve se např. věřilo, že vzdělávání založené na informačních a komunikačních technologiích úplně nahradí tradiční výuku. Dnes je však jasné (a přednášející na on-line webinářích to potvrdili), že tablet nebo jiné technologické zařízení může výuku pouze doplňovat a role učitele tak zůstává nezaměnitelná. Otázka dnešní výuky spíše spočívá v tom jak přispět k efektivitě k on-line výuky. On-line webináře ukázaly, že jak lze přizpůsobovat hloubku probíraného učiva jednotlivým žákům pomocí tabletů a to s ohledem na jejich stávající znalosti.

Vzpomínám na knihu Ivana Illicha s názvem Odškolnění společnosti, která vyvolala rozruch v 70. letech v USA. Již tehdy autor upozorňoval na skutečnost, že tradičně pojatého školství má své limity. Některé z Illichových myšlenek jsem pak nacházela na předkládaných on-line webinářích. Illich tehdy upozorňoval na to, že škola jako formální organizace nedává prostor k vlastní iniciativě a tvořivosti žáků. Školské instituce kritizoval zejména proto, že si vytvářely monopol na vzdělávání, omezovaly žáky v možnosti vytvářet si samostatný úsudek a skutečné předpoklady a možnosti žáků tak zůstaly nevyužity. Kritizoval způsob výuky, odtrženost škol od praxe i standardizované hodnocení. Upozorňoval na to, že žák by měl být veden přirozenou touhou se vyvíjet, zdokonalovat se a poznávat.

Patřím mezi příznivce Illichových myšlenek a jsem si jistá, že odborníci, kteří nás provázeli on-line webináři k nim patří také. Přesto, že on-line vzdělávání předpokládá vlastnit kvalitní počítač nebo tablet a dobré připojení k internetu věřím, že ve výuce najde své uplatnění. Žijeme v době, kdy se klasické vzdělávání proměňuje a proměňuje se i jeho charakter. Nezbývá mi, než přát si, aby započatá proměna přinesla užitek nejen současné generaci, ale i generacím příštím.

Mgr. Bc. Květoslava Bártlová

Projekt Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024

logo

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek