Úvodní stránka / ICT a vše kolem / 4 důvody, proč používat Twitter ve výuce

4 důvody, proč používat Twitter ve výuce

Moderní technologie jsou více a více zařazovány do běžné výuky, avšak existuje stále spousta učitelů, kteří se jim vyhýbají. Následující příklady by mohly ukázat, proč jsou moderní technologie, konkrétně Twitter, výhodné pro zařazení do výuky. Pokud dnešním žákům zakážete používat mobilní telefon, tablet, notebook, jsou jako bez ruky. Moderní technologie se staly jejich každodenní součástí a život bez nich si již neumí představit. Jestliže tedy učitel zařadí do výuky práci například s interaktivní tabulí, jistě to nejen zpestří výuku, ale může ho to naladit na stejnou vlnu s nimi.

Interaktivní tabule je skvělá věc, ale dnes, kdy jsou již téměř všichni žáci vybaveni nějakým mobilním zařízením, s ní nevystačíte. Je potřeba interaktivitu přenést ke všem, neomezovat ji jen na činnost u tabule. Rozhodnete-li se zařadit do výuky technologie, možná by vám mohla pomoci vlastní zkušenost učitelky páté třídy newyorské Heathcote Elementary School Christine Boyer, kterou zveřejnila na svém blogu pod titulem 4 Reasons I Use Twitter in My Classroom [1]. Samotný název napovídá, že je velmi častou uživatelkou Twitteru (@5Boyer). Christine sama sebe označuje za kurátorku tvůrčího prostředí ve škole a je velice zapálená do aplikace metodiky Design thinking, o níž jsme na Spomocníkovi referovali nedávno (Tvořivé myšlení IDEO).

Používání Twitteru umožňuje Christine Boyer učit žáky nezbytné dovednosti, které budou potřebovat i v životě mimo třídu. Důvodů je ale mnohem více. Zde jsou čtyři hlavní:

1. Spojení s rodiči

Užívání sociální sítě ve třídě umožňuje rodičům zjistit snadněji informace o školním dni jejich dítěte. Učení se stává transparentním, protože Christine Boyer tvítuje všechny obrázky tabule, takže jsou pak doma přístupné všem žákům a mohou je využívat jako učební pomůcku při domácí přípravě. Nejen látka probíraná ten den, ale i zadání domácích úkolů se vždy objeví i na Twitteru. Ušetří se tím čas a zbude více prostoru pro diskuzi a práci.

Tvítové příspěvky dají vědět rodičům, co jejich dítě dnes ve škole dělalo, a samotní žáci je využívají při učení a dělání úkolů. Všechny tvíty jsou archivovány na třídním účtu.

2. Rozšíření zdí třídy

Jakmile Christine začala zavádět třídní tvítování, začali se žáci hned ptát, zda si vše musí opisovat, či to tvítne. Chtějí, aby všichni viděli, co ve třídě dělají. Mají mnoho otázek a paní učitelka se domnívá, že by byla chyba, pokud by na ně odpovídala sama. Tvítují-li proto, aby se ptali na otázky, tak proč ne rovnou expertům?!

Jednoho dne tvítla třída do Mezinárodní vesmírné stanice s otázkou „kolik západů slunce vidíte za den?“ A ISS jim odpověděla! Představte si, jak vzrušující to pro 23 páťáků a samozřejmě i pro jejich učitelku bylo. Tvítování se stává úžasnou motivací pro žáky, když sdílí svou práci s mnohem širším publikem než se svou třídou.

Do většiny zpráv dnes Christine přidává hashtag #heathcotepride, jejich úžasný tech guru (školní administrátor technologií) vytvořil pro tyto tvíty týkající se školy online nástěnku a díky tomu již většina zaměstnanců školy tvítuje.

3. Spojení s dalšími, kteří sdílí stejné zájmy

Christine Boyer si vybudovala síť učitelů, mentorů a expertů, od kterých se může každý den učit. Ve světě vzdělání se dějí neuvěřitelné věci a ona se nachází na „předních místech s mezinárodním výhledem“. Je to možné právě díky sociálním médiím. Může se spojit s ostatními, kteří se účastní stejné konference, vidět, co se děje v jiných třídách, nebo se jenom nechat inspirovat ostatními učiteli. Koneckonců (v USA) často realizované twitterové chaty umožňují účastnit se profesních konverzací, i když jste třeba ještě v pyžamu. Jedná se o interaktivní online komunikaci skupiny lidí, kteří užívají Twitter v předem určený čas, aby prodiskutovali určité téma za pomocí specifických hashtagů u každé zprávy. Nejoblíbenějším takovým organizátorem je pro Christine @iChrisLehman, který pořádá spoustu myšlenky provokujících chatů označených #edtechchat.

4. Provádění výzkumu

Twitter nabízí přímý přístup k expertům, od nichž lze získat skutečně aktuální informace. Mnoho muzeí je již online, zprávy upozorňují na výstavy, speciální události a různé články. Vědci, žurnalisté, atleti, inženýři, bankéři a mnoho dalších profesí je online. Pokud je žákům dána příležitost v rámci projektu, často si vybírají témata či osoby, které jsou populární, ale ne tak snadno dohledatelné v knihách.

Nedávno vyhledávaná témata zahrnovala např.: „Jak sociální média ovlivnila náš každodenní život? Kdy bude možné cestování v čase? Astronaut Scott Kelly a život ve vesmíru.“ Žáci se učí používat sociální média jako svůj primární zdroj informací, když se snaží spojit s experty v oboru, který studují. Vhodná literatura nemusí být dostupná a lidé zřídka odmítnou žákům poskytnout rozhovor, či odpověď, pakliže ho již kontaktovali.

Závěr

Christine Boyer se snaží si ověřovat, jaký vliv na žáky využití technologií má. Položila jim otázku, co si myslí o používání sociálních médií ve výuce. Tady jsou příklady jejich odpovědí:

  • Moje babička žije na Floridě a Twitter jí pomáhá sledovat, co dělám ve škole, líbí se jí to.
  •  „Pomáhá to dokumentovat naši práci.
  • Tvítování obrázku tabule a domácích úkolů nám doma pomáhá zopakovat si látku.
  • Pokud jsem nemocná, nebo na dovolené, mohu držet krok s výukou, díky Twitteru.
  • Twitter je dobrá cesta, jak komunikovat s lidmi, se kterými se nemůžeme přímo setkat. Jako astronaut Scott Kelly, který nám tvítnul.

Čas je cenný a Twitter umožňuje dokončit množství úkolů v krátkém čase. Wall Street a CNN mají „telefon“, který umožňuje doručit jim během vteřiny důležité informace – to je to, čím se stal Twitter pro Christinu Boyer a její žáky.

Myslím si, že využití moderních technologií ve výuce by dnes mělo být samozřejmostí pro všechny učitele. Asi jim to zpočátku zabere víc času než běžné přípravy, ale pokud se pro to učitel rozhodne, v budoucnu se bez toho již neobejde. Věřím, že taková výuka bude mnohem zajímavější a naladí učitele s žáky na „stejnou vlnu“.

Chcete-li se seznámit s některými našimi učiteli, kteří již používají Twitter, podívejte se, jak řešili jeden z naprosto základních problémů – Otázka T2T: Proč učím?

Citace k článku:

[1] – BOYER, Christine. 4 Reasons I Use Twitter in My Classroom. 2016. [cit. 2016-5-14]. Dostupný z WWW: [http://mscboyer.blogspot.cz/2016/03/four-reasons-i…].

——————————————————————————————————————————————-

Původní zdroj článku:

ČERMÁKOVÁ, Lucie. 4 důvody, proč používat Twitter ve výuce. Metodický portál: Články [online]. 26. 05. 2016, [cit. 2016-05-26]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/20897/4-DUVODY-PROC-POUZIVAT-TWITTER-VE-VYUCE.html>. ISSN 1802-4785.

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek