Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Technologie ve výtvarce

Technologie ve výtvarce

Australská učitelka výtvarné výchovy Cathy Hunt popisuje na serveru MindShift, jak její žáci využívají digitální technologie a jak se díky tomu učí být kreativní, nebát se metody pokus-omyl a učit se z vlastních chyb.

1.jpgPříkladem její výuky může být projekt keramických ryb, které žáci nejdřív vyrobí z hrnčířské hlíny, potom je nafotí a pomocí speciálních programů zkouší různou výzdobu (a zaznamenávají celý tvůrčí proces). Digitální úpravy lze lehce vrátit, a žáci se tak nemusí bát zkoušet cokoli, mohou hledat nejlepší řešení a vrátit se v procesu tam, kde se jim podle jejich názoru něco nepovedlo. Jakmile jsou s výsledkem spokojeni, dokončí podle digitálního návrhu skutečné ryby a o výsledek se podělí na internetu.

Hunt chce podobnými projekty přispět k rozvoji digitálních kompetencí, po kterých se ve vzdělávání stále zvyšuje poptávka – výtvarná výchova nemusí vůbec být mimo hlavní proud začleňování technologií. Technologie navíc podle Hunt umožňují žákům rozvíjet také další důležité dovednosti, jakými jsou analytické přemýšlení nebo definování problémů a jejich řešení. Výtvarná výchova vedená kvalifikovaným učitelem tak má podle Hunt ve školství důležité místo, zároveň je ale skeptická k programům integrujícím výtvarné umění do jiných předmětů bez potřebné odbornosti.

2.jpg3

45

Proces zkoušení různých technik a cest k vytouženému výtvarnému výsledku podle ní posiluje kreativní sebevědomí a pomáhá studentům vidět svou práci jako žebřík, po kterém vylezou až nahoru, i když se musí někdy vrátit o příčku zpět. Žáci pomocí technologií mohou sbírat inspiraci, kombinovat nápady, vytvářet nové vzory. Oblíbená aplikace s kaleidoskopickou kamerou umožňuje žákům vidět běžné věci v novém světle (a Hunt je nechává nové vzory fotit a tisknout jako barevné papíry, ze kterých pak vytváří velké společné koláže s 3D prvky).

Žáci před samotnou prací zkoumají materiály a nástroje tvoření – před tvořením animací experimentují s fotoaparátem, kamerou a efektem zeleného plátna. Hunt přitom k zapojení digitálních technologií do své výuky přišla sama a postupně, inspirovala se dostupnými výzkumy, ptala se svých žáků, jaké aplikace používají, a experimentálně je začala využívat, i když je ze začátku sama příliš neznala.

Kreativní využití technologií proto bere také jako skvělou příležitost pro učitele sdílet své metody, nápady, věci, které se nepovedly, i velké úspěchy, což je podle Hunt cesta k inovaci vzdělávání. Sama proto ve volných chvílích objíždí kolegy a sdílí s nimi své poznatky.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Zdroj: AUTOR NEUVEDEN. SCIO [online]. [cit. 26.8.2016]. Dostupný na WWW: https://scio.cz/o-vzdelavani/nove-trendy-a-zajimavosti-ze-sveta-vzdelavani/aktualita_ze_vzdelavani_1616.asp

SCHWARTZ, Katrina. KQED News [online]. [cit. 26.8.2016]. Dostupný na WWW: https://ww2.kqed.org/mindshift/2016/08/01/how-integrating-physical-art-into-digital-creations-expands-creativity/

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek