Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Finské programování bez počítačů

Finské programování bez počítačů

Výuka základů kódování a programování probíhá na finských školách napříč předměty.

Už od mala se finské děti učí pronikat do fungování technologií, popisuje americký zpravodajský server The Atlantic. Na washingtonské ambasádě představila principy výuky Linda Liukas, autorka série knih o rozmarné Ruby, která provází děti taji kódování i programování.

Programování je součástí nových finských rámcových vzdělávacích osnov, a to už od nízkého věku. Nejde ale o izolovaný předmět jako na některých amerických školách, ale o multidisciplinární výuku. V hodinách tělocviku se dětí učí sestavovat a obměňovat sekvence pohybů, ve výtvarné výchově se učí plést a sestavovat vzory nebo se učí základní funkce skrze příběhy: Táta řekne Ruby, ať se obleče, a ta úkol splní tak, že si všechno navlékne přes pyžamo. Táta musí opravit svůj požadavek a specifikovat, že chce, aby se Ruby nejdřív svlékla a pak teprve oblékla.

Američtí pedagogové často argumentují, že Finsko nejde se Spojenými státy srovnávat, protože je menší, homogenní a více rovnostářské. Profesor Abrams z Columbia University ale na setkání na ambasádě připomněl, že podobně velké skandinávské země nemají v mezinárodním srovnání takové výsledky a že stav finského školství je výsledkem reforem, které od sedmdesátých let v zemi zavádějí. Učitelství je zde prestižní a dobře hodnocené zaměstnání, na pedagogické fakulty se dostane jen deset procent nejlepších uchazečů a ti se učí být průvodcem, ne přednášejícím. Abrams by proto rád viděl některé inovativní kroky i v americkém školství. Opustil by každoroční testování a zvýšil by učitelům platy. (zdroj)

Zdroj: AUTOR NEUVEDEN. SCIO [online]. [cit. 7.3.2017]. Dostupný na WWW: https://scio.cz/o-vzdelavani/nove-trendy-a-zajimavosti-ze-sveta-vzdelavani/finske-programovani-bez-pocitacu.asp

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

iTřída

  • Původní český výukový systém iTřída ocení každý pedagog, který podporuje individuální výuku ve třídě i mimo ni.

    Číst více »

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

ICT plán školy

  • ICT plán je nutná součást rozvoje moderní školy. Přečtěte si rady a důležité informace pro jeho tvorbu nebo využijte jedinečný online nástroj.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek