Úvodní stránka / Aktuálně / Kreativní slovník

Kreativní slovník

“Nová vizuální pomůcka na výuku cizích slovíček”

1

Abecední seznamy slovíček. Minimum obrázků. Učení bez souvislostí. Žádná logika. Takto bychom mohli definovat současné učebnice a slovníky na výuku cizích slovíček.

Děti milují obrázky, příběhy, souvislosti, barvy, tak proč jim říkáme, aby se učili slovíčka z nudných černo-bílých abecedních seznamů? Takto je chceme i nadále motivovat, aby se učili cizí jazyky? Možná právě proto umí pouze asi 34% čechů plynule anglicky.

Vědci každý den testují a zjišťují více informací o tom, jak pracuje naše paměť, ale nikde ve školství nevidíme žádné změny ve výuce, či výukových materiálech, které by byli přizpůsobeny především potřebám našeho mozku, aby si mohl informace, co nejrychleji, nejzábavněji a hlavně nastálo zapamatovat, a přeci je to tak jednoduché.

 Vědci zjistili, že:

– nejsilnějším faktorem, který ovlivňuje to, co si pamatujeme je logika (souvislost)

– a nejdůležitějším faktromem, krerý ovlivňuje proces zapamatování je vizualizace (představivost).

2A přesto nikde nenajdeme jedinou učebnici, nebo slovník, který by jednoduše kombinoval tyto dva faktory (logika + vizualizace) dohromady. A toto jsme se rozhodli změnit.

Jmenujeme se Tomáš Bednář a Suzannah Gearing, jsme česko-britská rodina a vytvořili jsme projekt Kreativní slovník, neboli Vocabulary Maps, který má nabídnou dětem a učitelům zcela novou, kreativní a zábavnou pomůcku na výuku cizích slovíček.

Naším řešením jsou “slovní mapy”, ve kterých najdete slovní zásobu na dané téma v souvislostech (logika) a s obrázkem u každého slovíčka (vizualizace).

Slovní mapy jsme testovali 3 měsíce v 70 institucích (školky, ZŠ, SŠ a jazykovky) a 60 rodinách po celé ČR a SK. Mezi testujícími byli i děti s SPU.

3

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1JSf4D-XQrCvIU3TbmgoBWhirBk8&ll=49.68392860365129%2C15.404195875000028&z=7

Průběžné výsledky z testování:

Velmi dobré, děti to zajímalo, slovní zásoba byla dobře vybraná. Jan Juříček (učitel)

Studenti byli nadšení z obrázků:) a práci si užívali. Někteří se inspirovali a připisovali další slovíčka, která je napadla. Jaroslava Študentová (učitelka)

Mě i dceři se mapy líbí. Jsou přehledné. Dceru to bavilo. Určitě je to mnohem lepší a zábavnější než sloupce slovíček v učebnici. Hana Vrbová (rodič)

4 5

Budeme velice rádi, když nám napíšete váš názor na naši myšlenku, nebo si ji vyzkoušíte. Ukázky našich map v angličtině, němčině, španělštině a češtině naleznete zde.

Více informací můžete zjistit na www.kreativnislovnik.cz

Autor: Tomáš Bednář

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek