Úvodní stránka / Aktuálně / K čemu vést děti? K chybám. Přístup, který podporuje celoživotní učení.

K čemu vést děti? K chybám. Přístup, který podporuje celoživotní učení.

mistake-1966460_960_720Myšlení v uzavřeném nebo otevřeném modu aneb k čemu vést děti: k chybám.

Přístup lidí k řešení problémů je definován jejich schopností hledat cesty vedoucí k cíli. Někteří lidé, pokud narazí na překážku, vyzkoušejí naučené postupy, a pokud neuspějí, rezignují. Někteří lidé se ale snaží hledat postupy nové, takové, které jim umožní překážku zvládnout a problém vyřešit.

Psycholožka Carol Dwecková rozlišuje mezi těmito dvěma přístupy (TED) jako mezi modem zvaným fixed mindset a modem zvaným growth mindset (uzavřený a otevřený způsob uvažování). Poukazuje na to, že za nimi stojí určité přesvědčení, například o tom, že inteligence a další kognitivní schopnosti jsou jednou pro vždy dány a že není možné je dále rozvíjet.

S tímto modelem pracuje také psycholog Philip Zimbardo (video z přednášky v angličtině), jenž jej využívá ve prospěch svého konceptu proaktivního společenského jednání a poukazuje na současný výzkum, který potvrzuje trvalou plasticitu mozku (Scientific Learning, anglicky) a jeho schopnost neustále vytvářet nové synapse a tím pádem rozvíjet myšlení a naučené postupy.

V souvislosti se vzděláváním je velmi důležité uvědomit si, že tzv. growth mindset, otevřené myšlení vedoucí děti ke snaze překonávat překážky, hledat nové výzvy, nové poznání, vynalézat a vystupovat ochotně z řady v okamžiku, kdy je to třeba, souvisí velmi úzce s tím, jak se děti naučí pracovat s chybou. Na to, že práce s chybou je jedním z nejdůležitějších principů vzdělávání, poukazuje např. článek serveru Edutopia (aj). Článek obsahuje jednoduché schéma znázorňující rozdíl mezi člověkem (dítětem) uvažujícím v uzavřeném či otevřeném módu.

Zdroj: AUTOR NEUVEDEN. bEDUin [online]. [cit. 14.6.2017]. Dostupný na WWW: http://www.eduin.cz/beduin/k-cemu-vest-deti-k-chybam-pristup-ktery-podporuje-celozivotni-uceni/

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

iTřída

  • Původní český výukový systém iTřída ocení každý pedagog, který podporuje individuální výuku ve třídě i mimo ni.

    Číst více »

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

ICT plán školy

  • ICT plán je nutná součást rozvoje moderní školy. Přečtěte si rady a důležité informace pro jeho tvorbu nebo využijte jedinečný online nástroj.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek