Úvodní stránka / Aktuálně / Tajný sociální život studentů

Tajný sociální život studentů

Utajované aplikace na sociálních sítích dávají nebezpečný pocit bezpečí. Harvard nedávno zrušil přijetí deseti studentů kvůli zjištění, že na sociálních sítích sdílí obsah posměšný vůči menšinám, zneužívání dětí, sexuálnímu násilí nebo holocaustu. Zpravodajský server The New York Times se proto zamýšlí nad „tajným“ sociálním životem mladých a jeho dopadu na jejich skutečné životy.

V situaci, kdy většina teenagerů tráví prostřednictvím různých zařízení online zhruba devět hodin denně, může trvat jen chvíli, než se stanou závislými na lajcích a neustálé zpětné vazbě. Svou online aktivitu ale různě ukrývají ze strachu, že „budou přistiženi“. Soukromé skupiny, kde musí schválit další uživatelesoučasní členové jim může dát pocit ochrany. Zároveň často mladí lidé využívají dvojích profilů, jeden profil pro veřejnost a jeden profil pro nejbližší okruh přátel.Nebo aplikace jako Vaulty, do nichž se lze k uloženým fotografiím dostat jen po zadání hesla, přičemž ten, kdo zadá nesprávné heslo, je hned vyfocen a nahlášen, případně Calculator%, aplikace, která se tváří jako skutečná kalkulačka, ale po zadání správné kombinace otevře přístup ke skrytému obsahu.

Všechna tato opatření mohou dát mladým (i dospělým) uživatelům pocit, že jsou chráněni a mohou sdílet cokoli a jakkoli. Zatímco na veřejné profily informace často vybírají, na soukromých vyjadřují své soukromé myšlenky a mohou sdílet příliš mnoho fotografií a informací. Spolehlivost sociálních sítí ale byla mnohokrát zpochybněna. Všechny online informace se mohou snadno dostat ven už jen tak, že mohou být na obrazovce zachyceny snapshotem a sdíleny před širším publikem. Ochrana soukromí je jen tak kvalitní, jak kvalitní jsou skutečné vztahy zúčastněných. I zamítnutí uchazeči o Harvard doplatili na informace, které překročily hranice jejich uzavřených skupin.

Proč se mladí na sítích chovají často tak neopatrně? Podle výzkumu  Kalifornské univerzity jsou mozkové oblasti zaměřené na odměnu a sociální kognici aktivovány podobně při přemýšlení o penězích nebo sexu jako při zhlédnutí fotky, která má hodně lajků. I když 86 % dětí uvádí, že obecné rady o online prostředí dostávají od rodičů a rodiče mají také největší vliv na posouzení vhodnosti online obsahu, 30 % jich zároveň uvádí, že rodiče ví jen málo nebo nic o tom, jaké aplikace na sociálních médiích jejich děti používají

Správná socializace i v online světě nabývá na významu, zvlášť když se nyní ve Spojených státech projednává zákon, který může zasílání vlastních nahých fotografií potrestat až patnácti lety vězení. Rodiče mohou aktivitu dětí sledovat pomocí vlastních aplikací hlídajících různé sociální účty a přeposílajících na telefon sdílené fotky. Takový monitoring může ale v důležité vývojové fázi narušit důvěru. Jinou možností je prostě dětem ukazovat, jak mohou informace unikat a co se s nimi pak děje, nebo s nimi diskutovat, jak by se asi v pravděpodobných scénářích zachovaly, aby později pod tlakem neudělaly neuvážená rozhodnutí. (zdroj)

Zdroj: AUTOR NEUVEDEN. SCIO [online]. [cit. 16.6.2017]. Dostupný na WWW: https://scio.cz/o-vzdelavani/nove-trendy-a-zajimavosti-ze-sveta-vzdelavani/tajny-socialni-zivot-studentu.asp

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

iTřída

  • 17601028_s

    Původní český výukový systém iTřída ocení každý pedagog, který podporuje individuální výuku ve třídě i mimo ni.

    Číst více »

GO8 - Vzděláváme pro budoucnost

  • 16247901_s
    Přidejte se k nám na cestou výuky 1:1 za pomoci dotykových zařízení s operačním systémem Microsoft Windows 8.

    Číst více »

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • 3174196_m

    Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • 2825753_s

    Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

ICT plán školy

  • ICT

    ICT plán je nutná součást rozvoje moderní školy. Přečtěte si rady a důležité informace pro jeho tvorbu nebo využijte jedinečný online nástroj.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Konference2
    Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek