Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Hlavní dovednosti žáků v digitálním světě

Hlavní dovednosti žáků v digitálním světě

Autor: Ondřej Záleský

Terry Heick je zakladatel a ředitel americké společnosti TeachThought. Jejím posláním je podporovat inovace ve výuce a samozřejmě také samotné učitele rozhodnuté nové postupy zavádět. Na svém webu publikuje články s návrhy nových školních a učebních modelů, učebních osnov, nových technologií, aplikací a dalších vzdělávacích nástrojů.

Terry se v jednom ze svých článků [1] pokusil sestavit více než 60 dovedností, které by měl ovládat každý žák pohybující se v digitálním světě. Jedná se ve skutečnosti o přehled, který téměř plní funkci standardu. Přestože potřebné základní dovednosti jsou od pradávna pořád stejné (komunikace, vynalézavost, tvořivost a vytrvalost), objevily se s příchodem digitálního světa mnohé další, často opomíjené.

Podívejme se, jak tyto dovednosti definuje Terry Heick. Vybereme jen ty nejdůležitější:

Práce s informacemi

Žák:

  • ovládá efektivní způsob, jak vyhledávat nejrůznější informace;
  • umí informace ukládat, třídit a později znovu nalézat;
  • rozlišuje fakta od domněnek a je schopen stanovit jejich důležitost;
  • přijímá informace kriticky a s opatrností.

Způsoby učení

Žák

  • ovládá účinné způsoby vlastního sebevzdělávání;
  • pozná, čemu má cenu se věnovat;
  • dokáže sladit své zvyky s učením.

Mezilidský prostor

Žák

  • si uvědomuje vztahy mezi skutečným a digitálním (virtuálním) světem;
  • ví, jaké možnosti přinášejí mobilní technologie, a umí je ovládat;
  • zná rozdíly mezi osobní a digitální komunikací.

Sociální spojení

Žák

  • si uvědomuje možné následky výměny názorů;
  • ví, že vše v digitálním světě probíhá zrychleně;
  • je schopen si stanovit svá vlastní pravidla digitální identity.

Součást digitálního světa

….

Celý článek naleznete ZDE.

Zdroj: ZÁLESKÝ, Ondřej. Hlavní dovednosti žáků v digitálním světě. Metodický portál: Články [online]. 27. 11. 2017, [cit. 2017-11-27]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21597/HLAVNI-DOVEDNOSTI-ZAKU-V-DIGITALNIM-SVETE.html>. ISSN 1802-4785.

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

iTřída

  • Původní český výukový systém iTřída ocení každý pedagog, který podporuje individuální výuku ve třídě i mimo ni.

    Číst více »

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

ICT plán školy

  • ICT plán je nutná součást rozvoje moderní školy. Přečtěte si rady a důležité informace pro jeho tvorbu nebo využijte jedinečný online nástroj.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek