Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Bez digitálního čtení se již neobejdeme. Jak ale číst digitálně a „do hloubky“?

Bez digitálního čtení se již neobejdeme. Jak ale číst digitálně a „do hloubky“?

Autor: Markéta Popelářová

Většina čtení se u mladých lidí děje na digitálních zařízeních. Tablety a počítače se stávají součástí školní výuky, a i mnoho testů se odehrává za pomoci technologického vybavení. Jenže úryvkovité čtení internetových článků nám brání tomu, abychom se digitálně naučili číst i delší texty. Jak je možné proniknout do hloubky textů a vzít si z nich stejné množství informací jako ze čtení materiálů vytištěných na papíře?

Davin Hess z amerického UC Berkeley History-Social Science Project učí učitele společenských věd, jak žákům předat schopnost tzv. čtení „do hloubky“. Techniky byly již dříve vymyšleny pro čtení na klasickém papíře, ale Hess je přenesl do digitálního prostoru.

Čtení na papíře vs. digitální čtení. Jak moc jsou rozdílné?

Tyto dva způsoby čtení se od sebe zásadně liší a vědci se snažili pochopit, jak a proč lidé zacházejí s těmito dvěma médii odlišně. Jisté však je, že v případě digitálního čtení si lidé z textu odnášejí méně.

Ti, kteří preferují čtení tištěných materiálů, mezi výhodami uvádějí možnost otáčení stránek, psaní poznámek na okraj a lepší pamatování si informací díky jejich jasnému rozmístění na stránce.

V kontrastu s tím se digitální čtení odehrává na ploché obrazovce a v textu je mnohokrát odkazováno na jiné zdroje, tím pádem je znemožněné nerušené lineární čtení. Je také nutná větší sebekontrola. Možnost ihned si dohledávat na internetu informace je skvělá, ale přináší s sebou také velké riziko, protože proces čtení je fragmentován. …

Celý článek naleznete ZDE.

Zdroj: Bez digitálního čtení se již neobejdeme. Jak ale číst digitálně a „do hloubky“? – Perpetuum – magazín o vzdělávání. Perpetuum – novinky a trendy ve vzdělávání [online]. Copyright © Scio 2018 [cit. 16.04.2018]. Dostupné z: https://perpetuum.cz/2018/04/bez-digitalniho-cteni-se-jiz-neobejdeme-jak-ale-cist-digitalne-a-do-hloubky/

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek