Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Technologie a školní vzdělávání

Technologie a školní vzdělávání

Technologie a školní vzdělávání: propast roste a nikdo neví, jak ji přemostit.

Rozšířená realita umožňuje už dnes používat ve školním vzdělávání aplikace, které umožní vizuálně vstoupit do lidského těla nebo třeba pozorovat planety sluneční soustavy, jako bychom se pohybovali v prostoru mezi nimi. Jsou i v ČR učitelé jako Bohuslav Hora, kteří takové věci do výuky zařazují a jsou za to po právu odměňováni, jak upozorňuje Tomáš Feřtek na Respekt.cz.

Technologie představují i výzvy: Prvky rozvíjející umělé inteligence umožňují pracovat pokročilým způsobem s vyhledáváním na webu a kladou tak na učitele úplně jiné požadavky. Nestačí dnes zadat žákům „vytvořte prezentaci na téma T. G. M.“, protože aplikace to vytvoří takřka kompletně za ně. Na podobné skutečnosti upozornili zástupci předních technologických korporací a projektů zaměřených na využití technologií během akce EdTech 2018, kterou v rámci Týdne inovací uspořádala Vysoká škola ekonomie a managementu.

Technologický optimismus každopádně naráží na realitu školství. Jeff Monteforte, americký učitel působící dlouhodobě na Masarykově střední škole chemické v Praze, poukazuje na to, že školy jsou rigidní a těžko se přizpůsobují rychle se měnící technologické realitě.

Komplexní obrázek pak poskytl Ondřej Neumajer, hlavní koordinátor vzniku Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. České školy nedokáží naplnit ani zdánlivě standardní podmínky pro práci s technologiemi, jak ukazuje tematická zpráva České školní inspekce z roku 2017. Čeští učitelé také zdaleka nejsou z velké části připraveni na přirozené zapojení technologií do výuky. Panuje shoda na tom, že technologie budou měnit vzdělávání, ale zejména tím, že se stále větší část bude odehrávat mimo školy.

Zdroj: Rizika branné výchovy a technologie a školní vzdělávání | EDUin. EDUin | Informační centrum o vzdělávání [online]. Dostupné z: http://www.eduin.cz/beduin/rizika-branne-vychovy-a-technologie-a-skolni-vzdelavani/

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek