Rodina v síti

Rodina v síti: Jeden svět už nestačí. Otevřete se multimédiím, ať nejste u dětí za dinosaury

Co to jsou multimédia? Nemusíte si hned představovat něco tak technicky náročného, jako je třeba virtuální realita. Multimediální obraz vytváříte i vy sami, pokud například na sociální sítě umisťujete svoje fotky doplněné textem. Naše děti vyrůstají obklopené obrázky, zvukem a videem. Stíháte s nimi držet krok?

Zavzpomínejme teď na 90. léta. Kdo si chtěl natočit nějaké video, musel si sehnat kameru s kazetami a po natáčení pak zamířil do analogové střižny, kde se kopíroval obsah jedné kazety na druhou. A co fotky? Kupovali jsme filmy a platili za vyvolání každé jednotlivé fotky! Taky vám rodiče kladli na srdce, abyste si dobře rozmysleli, co fotíte, a nevyplácali zbytečně film na hlouposti?

Dnešní děti často svou první fotku vyfotí už v batolecím věku na mobilní telefon rodičů, a jak rostou, focení je baví víc a víc. Mnohdy už na prvním stupni vytvářejí různé prezentace, kam vkládají grafiky nebo videa. A nejpozději ve chvíli, kdy si založí profil na Instagramu nebo TikToku, se naučí natáčet a upravovat videa a fotky. Sociální sítě se prolínají s reálným životem a pomáhají nám vytvářet „svůj obraz“, který ukazujeme ostatním.

Jaké jsou výhody multimédií?

  • Děti fotografování, natáčení a multimediální tvorba obecně přirozeně baví. Když tvoří, netrénují si jen dovednost zacházení s foťákem nebo mobilem, ale také trpělivost, pečlivost a vkus.
  • Každý, kdo má alespoň trochu slušný telefon, se může stát tvůrcem. Další investice nejsou do začátku nutné, a proto se tvorbě mohou věnovat i děti, které například na pravidelné hodiny kreslení v ateliéru nemají peníze.
  • Když si dítě samo vyzkouší nějaké triky, snadněji pochopí, že všechny mediální obsahy je nutné brát s trochou obezřetnosti, a stane se odolnějším vůči manipulaci a reklamě.

A na co je dobré děti upozornit?

  • Ve chvíli, kdy veškerou pozornost soustředíte na vytváření svého mediálního obrazu, může se vám stát, že zapomenete žít svůj reálný, fyzický život. Lajky nejsou všechno!
  • Každý, kdo hodně sleduje sociální média, je ohrožen syndromem FOMO (Fear of Missing Out), který charakterizuje pocit, že ostatní žijí mnohem zajímavější život než on sám.
  • Je snadné se ponořit do tvorby a úpravy multimédií. Tak snadné, že můžete úplně zapomenout na čas. Možná vám pak ale zbude méně času vyrazit ven s nějakým kamarádem.
  • Velkým rizikem jsou do budoucna tzv. Deep Fake fotografie a videa. Obsah každého z nás může být zneužit a zmanipulován. Co to udělá s vnímáním skutečnosti a pravdy, to si nyní nemůžeme troufnout ani odhadovat.

Rodiče, nezaspěte dobu

Pokud vaše děti nejraději tráví čas sledováním youtuberů, možná nad tím jen kroutíte hlavou a snažíte se jim doporučovat věci, které „letěly“, když vy sami jste dospívali. To je ale chyba. Zkuste se překonat a podívat se někdy s dětmi na to, co je baví. Když budete oblíbence svých potomků jen shazovat, ztratíte jejich důvěru.

Poslední věc: nebuďte analogovými dinosaury. Naučte se alespoň základy úpravy fotografií (Photoshop) a tvorby videí (Windows Movie Maker, Premiere, DaVinci Resolve apod.). Možná vás to chytne a budete mít s dítětem společný koníček.

Více informací na této kartě, klikněte na ni: 

 

Rodina v síti
aneb jak ze špatného pána opět udělat dobrého sluhu

Všichni jsme v síti. Technologie nás lákají, obohacují, ale taky obepínají až škrtí. Jakou cestu volit, abychom děti ochránili před riziky, která dnes potkají online spíš než v temném lese? A jak jim být dobrým příkladem?

V této nové rubrice se budeme věnovat technologiím ve vztahu k výchově a vzdělávání. Články doprovázejí karty s koncentrátem dobrých rad a tipů, které si můžete vytisknout a pověsit na dveře nebo aspoň uložit do složky a pak se k nim vracet. A komiks pro odlehčení.

Zdroj: REDAKCE RODIČE VÍTÁNI. Rodiče vítáni [online]. [cit. 6.3.2020]. Dostupný na WWW: https://www.rodicevitani.cz/trendy-ve-vzdelavani/digitalni-technologie/rodina-v-siti-jeden-svet-uz-nestaci-otevrete-se-multimediim-at-nejste-u-deti-za-dinosaury/

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek