Úvodní stránka / ICT a vše kolem / Bezpečné hodiny v Teamsech jednou pro vždy

Bezpečné hodiny v Teamsech jednou pro vždy

Zcela jednoznačně byl v minulém roce nejčastější dotaz na zajištění bezpečné online výuky a toho, jak zabránit studentům, aby se navzájem (v lepším případě) z hodin vyhazovali. Těch věci, na které byste ale měli myslet, je trochu více, tak se na ně pojďme podívat:

1.  Odkazy na hodiny

Po vytvoření online schůzky je možné v detailech události získat jedinečný odkaz na danou hodinu. Tento odkaz by neměl být (pokud k tomu nejsou speciální důvody) veřejně sdílen, aby se nikdo, kdo ve vaší hodině nemá co dělat, nemohl na danou hodinu zkoušet připojit. V jiných případech tento odkaz naopak sdílet potřebujete, např. pro online rodičovské schůzky, webináře pro externí účastníky nebo dny otevřených dveří. A jak jej získat? Stačí klepnout pravým tlačítkem v kalendáři Teams na vybranou schůzku a zvolit příkaz Upravit. V nově otevřeném okně pak v dolní části máte odkaz nazvaný Kliknutím sem se připojíte ke schůzce, což je právě ten jedinečný odkaz na hodinu. Ten již pak vhodným způsobem (skrze matriční systém, webové stránky školy apod.) dáte k dispozici.

2.  Předsálí

Jednou z bezpečnostních funkcí online schůzek v Teams je možnost nastavit tzv. předsálí schůzky. To funguje tak, že do schůzky jste automaticky vpuštěni pouze vy a všechny ostatní účastníky schůzky musíte po jednom nebo najednou povolit.  Máte tak zajištěno, že ve vašich schůzkách nebude nikdo nepovolaný. Stačí v rámci vytvořené schůzky otevřít její vlastnosti (viz předchozí příklad) a kliknout na tlačítko Možnosti schůzky, které se nachází jak v horní části, tak dolní části okna. V nově otevřeném okně pak máte možnost nastavit, kdo bude muset čekat v předsálí a kdo může rovnou do online hodiny.

 

3.  Přístup do hodiny pouze s účtem školy

V rámci nastavení služby Teams pro celou školu je možné upřesnit, že se do hodin nemůže připojit někdo, kdo nemá váš školní účet. Tím máte zajištěno, že se budou do hodin připojovat opravdu pouze učitelé a žáci vaší školy. Pozor, někdy je ale vhodné mít toto nastavení povolené – zejména když chcete zvát do hodin externí odborníky, pořádat dny otevřených dveří, online zápisy nebo rodičovské schůzky. Toto nastavení může upravit správce Office 365 ve správcovském centru Teams v části Schůzky – Zásady schůzek.

4.  Záznamy hodin

Pokud v rámci svých hodin výuku nahráváte, zvažte, zda je zapotřebí ji ukládat dokonce i třeba na veřejné videoservery (a to i se skrytým odkazem) nebo zda stačí, že ji máte uloženou v rámci školní služby Office 365, kde navíc můžete určit, kdo přesně může mít k nahrávce přístup.

5.  Učitel a žák

V rámci online schůzek jsou dostupné tři základní skupiny uživatelů – organizátor, prezentující a účastník. Kdo bude organizátorem, je zřejmé – ten co vytváří danou online hodinu. Ale kdo bude prezentujícím je možné určit, a to již při vytváření schůzky nebo i během schůzky již probíhající.

 

Jestliže chcete toto nastavit před zahájením schůzky, je možné tak opět učinit v Možnostech schůzky.

 

A pokud to chcete nastavit již pro probíhající schůzku, stačí klepnout v aplikaci Teams na tři tečky a vybrat položku Možnosti schůzky.

6.  Jednou a pro vždy

Téměř všechna výše doporučená omezení a nastavení lze konfigurovat hromadně v rámci správcovského centra Teams. Pokud tedy chcete mít zajištěno že např. u každé online hodiny ve škole budou žáci automaticky v roli účastníka a jen učitel může prezentovat a nechcete toto nastavení vytvářet u každé schůzky ručně, stačí se obrátit na vašeho školního správce Teams, resp. Office 365.

Žáky i pedagogy lze přiřazovat do skupin a těmto skupinám pak přiřazovat zásady schůzek, chatu, volaní a dalších aktivit v rámci Teams aby přesně odpovídaly vašim potřebám.

A pokud byste chtěli tyto informace všechny pohromadě, je pro vás připravena takováto infografika, kterou si ZDE můžete stáhnout i ve formátu PDF.

Zdroj: KLATOVSKY, Karel. O technologiích (nejen) ve školách… [online]. [cit. 9.2.2021]. Dostupný na WWW: https://www.klatovsky.cz/

O Petra Řezáčová

Petra Řezáčová
V roce 2003 absolvovala Fakultu strojní, ZČU v Plzni, obor strojírenská technologie a v roce 2007 ČVUT v Praze, obor učitelství odborných předmětů. Od roku 2011 studuje doktorské studium na Fakultě strojní v Plzni. V roce 2003 byla zaměstnána na VOŠ a SPŠ Strakonice jako učitelka odborných technických předmětů a od roku 2010 pracuje ve firmě BOXED s.r.o. jako školitelka.

Zanechte komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Vzdělávání ITveSkole.cz

  • Jsme akreditovanou vzdělávací institucí s více než 100 programy a proškolili jsme již přes 10.000 pedagogů ze stovek škol.

    Číst více »

Katalog řešení

  • Inspirujte se a prohlédněte si katalogy našich partnerů, které jsou plné cenově dostupných řešeních vedoucí k inovaci výuky ve školách.

    Číst více »

Aktivity, konference

  • Odborné konference věnované informačním a komunikačním technologiím a jejich využití ve vzdělávání.

    Číst více »

Rolovat na počátek